Gå till innehåll
Värnamo filmhistoriska festivals logotyp 2025

Lisa Bengtsson har gjort årets festivalaffisch

Årets festivalaffisch är skapad av formgivaren Lisa Bengtsson från Gnosjö.
- Jag vill att den ska väcka nyfikenhet och få dig att vilja veta mer, säger Lisa Bengtsson.

Det blev en utflyttad Gnosjöbo som fick uppdraget att göra affischen till Värnamo Filmhistoriska Festival 2023.

- Det var jätteroligt att få frågan och jag tvekade inte en sekund. Vi är en riktig filmfamilj och filmen är en viktig inspirationskälla för mig. Sedan känns alltid roligt att få göra något för hembygden, säger Lisa Bengtsson.

Som utgångspunkt för arbetet har Lisa använt affischer och bilder från några av de filmer som ska visas på årets festival.
- Jag vill att de historiska vingslagen ska kännas, så affischen har en retrostil men med mitt eget manér. Samtidigt är det viktigt att den känns uppdaterad och lockar även en yngre målgrupp. Affischen ska visa vad man kan få se, men samtidigt väcka nyfikenhet, säger Lisa och fortsätter:
- Affischen ska också synas och väcka uppmärksamhet. Ögat och näsan i bilden gör att man hajar till och undrar vad det är. Trots att den består av olika delar från olika filmer bildas en karaktär som du ser på långt håll och som får dig att vilja veta mer. Det blir som en historia i illustrationen.

Affischen visar några av de filmer som kan ses på årets festival. Särskilt en av dem gläder Lisa, som ska försöka att åka ned med familjen från Stockholm till festivalen i Värnamo 20–23 april.
- Då vill jag se Fucking Åmål igen och se om jag känner lika starkt som när den kom 1998. Den filmen säger så otroligt mycket om hur det var att växa upp i en svensk småstad på 90-talet, säger Lisa Bengtsson.

Fakta/Lisa Bengtsson

Lisa Bengtsson är formgivare och mönsterdesigner. Hon är född 1981 och växte upp i Gnosjö. Efter arbete som bland annat annonsproducent på Värnamo Nyheter och på reklambyrån XXL i Värnamo, flyttade hon 2005 till Stockholm. Där driver hon det egna företaget Studio Lisa Bengtsson som gör mönster inom heminredning, som till exempel hemtextilier, tapeter, kuddar och lampskärmar. Hon är utbildad grafisk formgivare på Berghs School of Communication.

Läs mer om Lisa Bengtsson på hennes webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Instagram: @studiolisabengtsson