När Pica pica hade premiär på svenska biografer 1987 var det på flera sätt en banbrytande dokumentär.
- Den var lite annorlunda när den kom, utan speakerröst och med mycket dokumentära ljud. Det var min första biograffilm och den gick mot förmodan rätt så bra, för det kan ju ses som en ganska smal film, säger Mikael Kristersson.
Filmen handlar om skator och skildrar deras årscykel i Stockholmsförorten Vällingby. Men även om den handlar om djur, vill inte Mikael Kristersson kalla den för en naturfilm.
- Det är inga naturfilmer jag gör. Jag försöker finnas i gränslandet människa och natur. Det blev lika mycket en betraktelse över människolivet ur ett skatperspektiv.
Filmen har även väckt intresse bland arkitekter. Detta eftersom den skildrar Vällingby, som brukar räknas som den första förort som byggdes enligt folkhemstanken och som i år firar 70 år.
- Man kan säga att filmen betraktar människoförorten Vällingby ur ett skatperspektiv.
Nu ser han fram emot att få presentera visningen av sin film på Värnamo Filmhistoriska Festival.
- Vi gjorde en ny digital kopia för fem år sedan när den skulle visas i New York i ett event med mina tre långfilmer. Det känns jättekul att få visa den i Värnamo, festivalen verkar vara ett väldigt trevligt evenemang, säger Mikael Kristersson.