- Det ska bli fantastiskt roligt! Stumfilm är en konstform som jag velat befinna mig i under hela min 35-åriga verksamma tid som musiker och det är egentligen märkligt att det sker först nu, säger Nino Ramsby och fortsätter:
- Jag är bildkonstnär så det visuella är ett lika starkt konstnärskap för mig som ljud och musik. När jag sedan lyssnade till YoJuliets tidigare verk och upplevde att de bygger olika världar att befinna sig i och att det därmed finns ett släktskap, så var det inget att tveka på. Jag tackade ja på momangen.
Succéföreställningar
Duon YoJuliet som består av Yohanna Eek Björnulfson och Julia Sandwall har två år i rad gjort succé på Värnamo Filmhistoriska Festival. Efter Gunnar Hedes saga skrev Fredrik Strage i Dagens Nyheter att YoJuliet ”med stråkar, sång och slagverk gör historien om den psyksjuke unge mannen och den fattiga fiolflickan brutalt vacker”.
Förra året var YoJuliet förstärkta med Jonas Jonasson från bob hund, och trions ackompanjemang till Gösta Berlings saga fick Pernilla August att utbrista ”Det var så fantastiskt! Det var helt unikt. Och med den levande musiken – jag var helt knockad! Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle vara det med en stumfilm men det var helt otroligt!”
Djupt berörda
Nu ser YoJuliet fram emot ett tredje framträdande på festivalen och att få arbeta med Nino Ramsby.
- Jag har lyssnat på Nino sedan 90-talet så det här samarbetet känns så fint att få göra! Hans uttryck och röst berör oss starkt och det känns som att vi verkligen hittar en gemensam ton tillsammans, säger Yohanna Eek Björnulfson.
Även Victor Sjöströms stumfilmsklassiker Ingeborg Holm från 1913 berör dem djupt, vilket påverkar arbetet med att komponera musiken.
- Den musikaliska processen är väldigt kollektiv i år och det känns superspännande! Ninos palett av flera olika instrument och sound ihop med våra stråkar, röster och slagverk kommer bli något helt nytt. Och vi lovar publiken att göra vårt yttersta för att fördjupa och förstärka Ingeborg Holms gripande resa genom vaksamma blickar, desperation och den största av kärlekar, säger Julia Sandwall.
Biljetterna släppta
Ingeborg Holm visas fredag 25 april 19.45. Biljetterna kostar 250 kronor och släpps idag. Du kan köpa biljetter på Svenska Bios hemsida eller via Filmstadens app. Glöm inte att välja Värnamo som ort. Du kan även köpa biljetter i Biostadens biljettkassa i Gummifabriken eller på alla Filmstadens och Svenska Bios biografer i Sverige.
Önskar du övernattning så erbjuder Scandic Värnamo paket som inkluderar både hotell och biljett till föreställningen.
Biljetter till övriga programmet släpps 31 mars kl 15, då även programmet i sin helhet presenteras.
Fakta/Nino Ramsby
I över 30 år har multiinstrumentalisten, låtskrivaren och sångaren Nino kryssat mellan och tvärsöver genrerna. Hårt rockande Salt, den melankoliska poporkestern Grand Tone Music, elektronicabandet Baxter, samarbetet med Nashvillebaserade Brent Hunter i ”The World”, nyskapande jazz med ”Nino Ramsby Ludvig Berghe ” är några exempel. Tillsammans med Martin Hederos har Nino även släppt de kritikerrosade skivorna ”Visorna” (2004) och ”Jazzen” (2006). Ninos texter handlar ofta om transidentitet, hat, mod, åtrå, Gud, tröst och förlåtelse.
Nino Ramsby är även verksam som bildkonstnär och fotograf.
Fakta/YoJuliet
YoJuliet började som ett experiment i en stuga djupt inne i de småländska skogarna. Under Värnamo Filmhistoriska Festival 2023 komponerade duon ny musik till stumfilmen Gunnar Hedes saga. Året därpå tonsatte de Gösta Berlings saga tillsammans med Jonas Jonasson från bob hund. Det senaste året har de samarbetat med bland andra ljudkonstnären Jan Carleklev och filmaren Göran du Rées. Duon har också fått stöd för en soluppgångskonsert hösten 2025 på landsbygden i Jönköpings län. Framöver väntar en svensk stumfilmsturné, internationella framträdanden i Danmark och Turkiet, samt inspelningen av deras första gemensamma album.
Fakta/Ingeborg Holm
Ingeborg Holm är en av våra första filmklassiker. Victor Sjöströms film hade premiär 1913, fyra år före Sjöströms Terje Vigen som brukar få symbolisera inledningen på guldåldern i den svenska filmen.
Skildringen av änkan som faller på samhällsstegen när maken insjuknar och dör, och som förlorar förståndet när hon blir fråntagen sina barn, var den första svenska film som ledde till en verklig samhällsdebatt. Debatten bidrog till att man faktiskt ändrade lagen om fattigvård. Men Ingeborg Holm är också stor filmkonst och har med sin gripande, realistiska historia en rättmätig plats i den internationella filmhistorien.
Visningen i Värnamo sker i Biostadens stora salong i Gummifabriken kl 19.45 fredag 25 april. Filmen är 1 timme och 13 minuter.
Ni kan läsa mer om filmen i Svensk Filmdatabas.
Foto YoJuliet: Lisa Arfwidson
Foto Nino Ramsby: Nino Ramsby