Gå till innehåll
Värnamo filmhistoriska festivals logotyp 2025

Tom Alandh kommer tillbaka

Tom Alandh återvänder till Värnamo Filmhistoriska Festival.

Han visar två filmer. Och berättar om en ny film han gör ett år efter sin sista film.

Förra året gästade Tom Alandh festivalen med sin sista film, som handlade om filmaren Bo Bjelvenstam. Men nu håller han på med en ny film om skådespelaren Krister Henriksson.
- Jag träffade Krister och blev lite berörd av honom. Jag sa till honom att hade jag jobbat kvar på SVT hade jag nog gjort en dokumentär om dig. Då sa han ”Vad synd, men det kan vi väl göra ändå?”, säger Tom Alandh och fortsätter:
- Så jag snackade med Lars Säfström som varit min producent. Han är även en riktigt bra fotograf, så han och jag har följt Krister när han varit ute på turné med Riksteatern och spelat ”Lång dags färd mot natt” tillsammans med Grynet Mollvig i bland annat Värnamo.

I höst ska filmen klippas och till jul är tanken att den ska visas i SVT. Men frågan är om det blir den sista filmen den här gången?
- Vi får se. Det är mycket andra saker jag vill göra i mitt liv. Jag skriver och håller föreläsningar. Och så reser jag en del.

Samtal med Claes Eriksson

Närmast reser Tom Alandh till Värnamo och festivalen. Då har ni chansen att få veta mer om den nya filmen vid ett frukostsamtal lördag 26 april kl 9. Det blir ett samtal om drivkrafter, människor och ett förändrat Sverige.

Tom deltar även i ett samtal tillsammans med galenskaparen Claes Eriksson fredag 25 april kl 14. I början av 80-talet satt Claes Eriksson hemma i tv-soffan och såg ett reportage av Tom Alandh. Det handlade om Karlsborg där småstadsidyllen utgjorde en kontrast mot den dödliga ammunition som tillverkades på fabriken. Inslaget blev en inspirationskälla när Claes ett par år senare filmdebuterade med ”Leif”.
- Jag hade ingen aning om det. Att jag med min lilla enkla berättelse från Karlsborg kan ha inspirerat en så begåvad person som Claes Eriksson, det vet jag inte om jag tror på. Men det ska bli roligt att träffa honom, säger Tom Alandh.

Kungamördare och Troell

Givetvis visas även två av Toms dokumentärer under festivalen, närmare bestämt på lördagen.

”En kungamördares bekännelser” från 1991 handlar om den legendariske sportjournalisten Bengt Ahlbom. Som var med redan vid OS i Stockholm 1912 och som varit gigolo i Cannes och som slagit gamle kungen Gustaf V i tennis. Nu, 87 år gammal, sitter han i sin rullstol och berättar om sitt äventyrliga liv och om sin nya kärlek. Hon som är som att sätta på sig en nystruken rentvättad skjorta.

”Ett par dagar i november med Jan Troell” gjordes inför regissörens 90-årsdag 2021. Det är en film fylld av Jan Troells egna bilder, men också ett samtal om barndomens lycka och skapandets glädje. Och om konsten, kärleken och döden. Och om hur svårt det kan vara att sätta på tv:n även om man har fler guldbaggar än någon annan inom svensk film. Jan Troell själv medverkar vid visningen.

Vid visningarna medverkar även Toms producent och projektledare Lars Säfström.

Bildtext: Tom Alandh tillsammans med sin klippare Heleen Rebel.