Gå till innehåll
Värnamo filmhistoriska festivals logotyp 2025

Film och workshop med Stina Wirsén

Stina Wirsén har inte bara gjort årets festivalaffisch. Under festivalen introducerar hon dessutom sina Vem?-filmer, håller en masterclass samt en workshop för barn.

Stina Wirsén är en välkänd illustratör och författare som tecknat för Dagens Nyheter sedan 1990 och har givit ut barnboksserierna ”Vem?”, ”Brokiga” och ”Rut och Knut”. Bland mycket annat. Hon har gjort mängder av utställningar, filmer och belönats med en mängd priser.

Stina Wirsén har skapat årets fina festivalaffisch och hon kommer även till festivalen där hon medverkar vid ett flertal programpunkter. På torsdagen inviger hon barnens festival genom att visa sina tecknade filmer ”Vem?” och ”Vem är var?”.

Filmerna visas även på fredagen, då hon även håller en masterclass för animationselever från Sörängens folkhögskola dit även allmänheten är välkommen.

På lördagen avslutar hon med att hålla en ritworkshop för barn som fyllt fyra år. Den är gratis, men föranmälan krävs.
- Det är en ära att få komma till festivalen! Jag ser fram emot att få se film och lyssna på samtal. Eftersom jag och min dotter fick göra en skulptur vid Skogens förskola i Värnamo känns det verkligen som att komma hem. Det ska bli roligt att få träffa barnen när jag har min workshop. Sedan så är ju Gummifabriken ett fantastiskt kulturhus. Varje stad borde ha en sådan mötesplats! säger Stina Wirsén.

Stina Wirsén under festivalen:

Torsdag 24 april kl 16.30: Invigning av barnens festival med filmvisning av ”Vem?” + ”Vem är var?”

Fredag 25 april kl 10: Masterclass om barnkultur med extra fokus på animation.

Fredag 25 april kl 17: Filmvisning av ”Vem?” + ”Vem är var?”

Lördag 26 april kl 10.30-11.30: Ritworkshop ”Vem ritar vem?”