Lina tillträder sin nya tjänst idag. Hon är etnolog och kulturvetare och kommer närmast från tjänsten som berättarantikvarie vid Sagobygden i Ljungby, som bland annat arrangerar Sagobygdens Musik- & Berättarfestival. Dessförinnan arbetade hon 20 år vid Institutet för språk och folkminnen, avdelningen för arkiv och forskning. Efter 25 år i Göteborg, återvände hon till hemkommunen för ett par år sedan och bor nu med man och två tonårsbarn på en gård strax utanför staden.
- Detta är lite av en drömtjänst, att få jobba med både kulturarv och film. Jag tycker om att ha ett omväxlande arbete, att det är på hemmaplan är rena vinstlotten och jag ser mycket fram emot arbetet med såväl filmarv och festival som med lokala kulturarvsföreningar. I början av 90-talet var jag dessutom timanställd på Värnamo stadsbibliotek, så det känns som att komma hem, säger Lina Midholm.
Hon ser filmen och biograferna som en mycket viktig del av det svenska kulturarvet, men också som en högst levande kulturform och viktiga mötesplatser.
- Att gå på bio är en del av ett kollektivt minne, och handlar om så mycket mer än vilken film som visas. Det är en mötesplats, något vi gör gemensamt och länge var det ett folknöje för gemene man. Från de fina salongerna i storstaden, till Folkets hus på landsbygden, till skolans filmsal. Film och bio är helt enkelt en del av vårt levande kulturarv, säger Lina Midholm.
Förutom festivalen, kommer Lina även arbeta med andra delar av kulturförvaltningens verksamhet. Det handlar bland annat om kulturarvsdagarna i Nydala och Åminne, arbetet med barns filmer om sin lokala historia och ni kommer även att se henne i bibliotekets lånedisk emellanåt.
- Lina har bred kunskap inom kulturarvsområdet, erfarenhet av festivaler och andra stora evenemang, ett stort filmintresse och en god förankring i bygden. Det gör att hon passar utmärkt för rollen och jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla festivalen tillsammans med Lina, säger Lars Alkner, kulturchef i Värnamo kommun och festivalchef.