Gå till innehåll
En skog

Designstudenten Matilda har gjort årets affisch!

Årets festivalaffisch är skapad av Matilda Sandberg. Hon studerar grafisk design på Södra Vätterbygdens folkhögskola.

Tidigare år har de etablerade illustratörerna Anna Ileby, Lisa Bengtsson, Johan Unenge och Stina Wirsén gjort festivalaffischen. I år gick uppdraget till eleverna som studerar sista året på grafisk design och kommunikation på Södra Vätterbygdens folkhögskola i Jönköping.
- Det är ett sätt att föra arvet vidare och låta det gamla möta det nya, att vi för vidare traditionen till de unga som annars kanske inte fått upp ögonen för vårt filmarv. Festivalen har som en av sina uppgifter att generationerna ska mötas och det här är ett sätt att låta det ske, precis som att animationseleverna på Sörängens folkhögskola gör vår vinjett, säger festivalens konstnärlige ledare Kalle Boman.

Superglad

Tre elever gjorde varsin skiss och valet föll på Matilda Sandberg, som är 22 år och kommer från Jönköping.
- Det var ett väldigt kul och spännande uppdrag. Jag blev superglad och lite förvånad att mitt förslag valdes ut, säger Matilda och fortsätter:
- Jag ville fånga känslan av att se film på bio, bland annat genom färgvalen, samtidigt som jag ville förmedla filmens äldre historia och kopplingen till klassisk film.

Hon beskriver arbetet med affischen som en bra erfarenhet för det kommande yrkeslivet.
- Det är ett väldigt bra uppdrag som jag kan ha med i min portfolio framöver. Det ger mig också möjlighet att synas, eftersom affischen kommer att visas för många människor. Men jag tror jag det kommer kännas lite surrealistiskt att se något man själv har skapat hänga uppe på så många olika ställen och veta att många andra också ser det.

Saltkråkan

I framtiden hoppas Matilda arbeta inom design och marknadsföring, i en roll där hon får vara kreativ och arbeta med visuell kommunikation.

Men först väntar ett besök på Värnamo Filmhistoriska Festival 16–19 april.
- Det ska bli kul att se filmer man inte har sett tidigare. Annars ser jag kanske särskilt fram emot ”Vi på Saltkråkan”, eftersom den är så mysig och verkligen får en att längta efter sommaren, säger Matilda Sandberg.

Vilka filmer som visas på festivalen? Det presenteras 25 mars, men bilderna på Matildas affisch avslöjar några av filmerna!